S, V och MP inleder förhandlingar för att bilda styre i Uppsala

Idag meddelade vi socialdemokrater tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet att vi inleder förhandlingar för att bilda ett majoritetsstyre och föreslå en gemensam budget i Uppsala kommun. Vi rödgröna partier gick fram 3,8% i valet och saknar bara två mandat från att få majoritet. Den gamla Alliansen backade över 5% i valet och samlar bara 32 av 81 mandat, dvs 9 mandat ifrån majoritet. För att de ska kunna få ihop en majoritet krävs aktivt stöd från SD och det nya lokalpartiet Utvecklingspartiet Demokraterna. Därför sträcker vi ut handen till L och/eller C för att bilda ett stabilt och progressivt majoritetsstyre som inte ger SD inflytande. Uppsala står inför tuffa tider och viktiga beslut, då krävs en stabil majoritet som kan leda Uppsala. Inte svaga minoritetsstyren som inte på förhand vet om ifall deras politik går igenom.

-Vår dörr står därför öppen till de demokratiskt sinnade partier som vill ansluta sig till vårt lag för att bilda ett stabilt majoritetsstyre som tar ansvar för Uppsalas bästa, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande och gruppledare för Socialdemokraterna.

-Om vi inte får med oss en majoritet i kommunfullmäktige kommer vi gå i opposition. Hamnar vi opposition gör vi (S, V och MP) det som ett samlat lag. Det betyder att ett eventuellt moderatlett styre inte kan bryta loss ett av våra tre partier för förhandlingar, avslutar Erik Pelling.

Här kan du läsa mer i UNT: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/s-v-och-mp-siktar-pa-att-styra-uppsala-soker-fler-samarbeten-alla-utom-sd/lwz2y37l

SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/presskonferens-i-uppsala-stadshus

P4 Uppland: https://sverigesradio.se/artikel/s-v-och-mp-vill-styra-uppsala-kommun-kan-bli-i-majoritet

Här kan du läsa presentationen som hölls på pressträffen: S,V,MP-presentation