Årsmötet 28 mars skjuts fram pga corona

ÅRSMÖTET DEN 28 MARS SKJUTS FRAM

Det finns i dagsläget en stor oro hos oss alla vad spridningen av det nya coronaviruset kommer innebära för samhället. Oron handlar förstås om den påtagliga risk som smittan innebär för personer i riskgrupperna, men också om vad som händer med ekonomin och jobben. Detta påverkar oss också som parti.

Vi vet inte idag hur länge detta kommer hålla i sig så därför är det viktigt att vi alla följer folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppdateringar. Vi vill uppmana alla att försöka vara så lugna som möjligt, inte spä på oron och ta ansvar för varandra.

Dörrknackning och öppna möten (möten där allmänhet bjuds in) är något som vi i detta skede avråder ifrån. Däremot går det bra att ringa folk eller använda videomöten (ex. zoom eller Facebook live).

När det handlar om vårt årsmöte så har partisekreteraren med hänsyn till den aktuella situationen beslutat att ge dispens från den regel som bestämmer att arbetarekommuner måste genomföra sitt årsmöte före mars månads utgång. Detta innebär alltså att vi utan att bryta mot några stadgar kan skjuta fram årsmötet.

Arbetarekommunens styrelse har därför beslutat att skjuta fram årsmötet. Vi återkommer senare med besked om när och hur ett årsmöte kommer genomföras.

Till sist – det är extra viktigt att vi visar hänsyn till varandra och är försiktiga när vi möts.

• Iaktta god handhygien, använd tvål och vatten.

• Undvik att röra vid ansiktet i onödan.

• Hosta i armvecket.

• Stanna hemma om du är sjuk!

-Marlene Burwick, ordförande Socialdemokraterna i Uppsala

Nils Dahlgren, ombudsman Socialemokraterna i Uppsala