Vi välkomnar regeringens besked om mer resurser till välfärden

Idag presenterade statsminister Stefan Löfven (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf en historiskt stor satsning på välfärden i nästa års statsbudget. Det innebär 10 miljarder extra i generella statsbidrag till kommuner och regioner, 4 miljarder extra varje år till äldreomsorgen och 4 miljarder till hälso-och sjukvården. För Uppsala kommuns del innebär tillskottet totalt 229 miljoner kronor extra nästa år (2021) varav 73 miljoner går direkt till äldreomsorgen. Tillsammans med tidigare aviserade tillskott från staten till kommunerna under året så blir det ca 450 miljoner kr mer till Uppsala kommun år 2021 än 2020.

-Vi välkomnar verkligen dagens besked från regeringen om ytterligare resurser till Uppsala kommun. Redan innan coronakrisen hade vi ett tufft ekonomiskt läge vilket förvärrades av coronakrisen. Detta är därför välbehövliga resurser som kommer göra skillnad för Uppsalas välfärd, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

-Jag är väldigt glad över att regeringen nu skjuter till extra resurser specifikt till äldreomsorgen. Coronakrisen har belyst att det finns brister som vi behöver åtgärda framåt och mer resurser är en viktigt förutsättning för att kunna stärka äldreomsorgen långsiktigt, kommenterar kommunalrådet och äldrenämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S).