NY MÄTNING: S kraftigt framåt i Uppsala kommun

I en ny opinionsmätning från Novus ökar Socialdemokraternas väljarstöd i Uppsala kommun kraftigt till 30,9%. Det är en ökning på 5,6 procentenheter jämfört med valresultatet 2018.

– Det märks att Uppsalaborna är trötta på vinstjakten i välfärden och vill se fler insatser för att bryta segregationen och knäcka brottsligheten. De senaste åren har vi påbörjat ett rejält trygghetsarbete och gjort stora investeringar i skolan och äldreomsorgen. Nu ska vi växla upp, för vi är långt ifrån klara, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Mätningen är gjord av Novus på uppdrag av Socialdemokraterna i Uppsala och visar att Socialdemokraterna är ohotat största parti i kommunen. 30,9% av Uppsalaborna har svarat att de skulle rösta på partiet om det vore val idag. I valet 2018 fick Socialdemokraterna 25,3% i Uppsala kommun.

Vänsterpartiet går också framåt, 4,4 procentenheter upp jämfört med senaste valresultatet. Liberalerna och Centerpartiet backar och Sverigedemokraterna tappar 2,7 procentenheter sedan valresultatet 2018, till 6,4%.

I dagarna startar Socialdemokraternas valrörelse i Uppsala, en valrörelsestart som påverkas av kriget i Ukraina.

– Vi är många som följer utvecklingen i Ukraina dagligen och funderar på vad vi kan göra för det ukrainska folket. Arbetet med att stötta Ukraina och stärka beredskapen kommer vara högt prioriterat framöver. Det är en speciell tid att starta en valrörelse i. Men i dessa dagar är det viktigare än någonsin att inte ta demokratin för given, säger Erik Pelling (S).

Om mätningen:

Mätningen är gjord av Novus på uppdrag av Socialdemokraterna i Uppsala. Drygt 1000 telefonintervjuer har genomförts under perioden 24 januari – 4 februari.

Ida Harju Håkansson, presskontakt, 072 521 30 79