25 000 Uppsalabor får sänkt pensionärsskatt

Den som arbetat och byggt upp vårt samhälle ska kunna känna sig trygg med sin pension. Nu sänks skatten med upp till 5000 kr om året för 25 000 pensionärer i Uppsala.
Stefan Löfven

Från och med nu i januari blir Sverige mer rättvist när årets första pensionsutbetalning delas ut med de nya skattereglerna för pensionärer. I Uppsala betyder det att 25 000 pensionärer får sänkt skatt med upp till 5000 kronor om året. Det här är en viktig reform. De som med slit och hårt arbete byggt vårt land har rätt till en bra pension. Det är en del av den svenska modellen.

Alla som är en del av samhällsbygget måste känna att det finns en trygg inkomst den dagen man lämnar arbetslivet för ett liv som pensionär.

Men en konsekvens av den förra regeringens skattesänkarexperiment – som de borgerliga partierna i dag talar väldigt tyst om – var att pension började beskattas hårdare än lön. Det ledde till att pensionärerna blev en grupp som halkat efter ekonomiskt. De blev de stora förlorarna i de senaste tio årens ekonomiska utveckling. Det är djupt orättvist och principiellt fel.

Vi socialdemokrater har varit tydliga med att den orättvisa skatteskillnaden som gör att pensionärer betalar mer i skatt än andra ska avskaffas, och från och med i år får därför över 50 000 pensionärer i Uppsala län sänkt skatt med upp till 5000 kronor om året.

Vårt tydliga löfte är att senast 2020 ska hela skatteklyftan vara borta. Samtidigt är det viktigt att fastslå: Pension är inte ett bidrag som ges till äldre. Pensionen är uppskjuten lön och ska därför beskattas som lön.

Pensionen finns till för att ge trygghet under ålderdomen. För många innebär pensionen ett aktivt liv och en bra ekonomi. Det är man mer än förtjänt av efter ett långt arbetsliv. Men samtidigt finns det alltför många pensionärer som lever under knappa förhållanden och tvingas att vända på varje slant i slutet av månaden.

Det finns inget bättre sätt att garantera trygga pensioner än att se till att det är fler som jobbar. Det är därför det är så avgörande att alla som kan jobba ska jobba. De senaste åren har arbetslösheten sjunkit och sysselsättningen ökat. Sedan 2014 är det över 200 000 fler som har ett arbete att gå till. Nu har också Sverige EU:s högsta sysselsättning.

När svensk ekonomi nu går bra och fler än någonsin jobbar ska det märkas i plånboken, även för de som lämnat arbetslivet. Regeringen har hittills gjort stora satsningar för landets pensionärer genom investeringar i äldres välfärd och sänkt pensionärsskatt. I år höjer regeringen också bostadstillägget för de pensionärer som har svårt att få ihop pengar till hyran. Taket i bostadstillägget höjs för första gången på tio år. Det kommer göra stor skillnad för de med minst marginaler. Ingen ska behöva känna en klump i magen när det är dags för att betala hyran.

Att vi lagt om riktningen för Sverige, städat upp och fått ordning och reda i svensk ekonomi och dessutom gjort efterlängtade satsningar på äldre, det visar sig nu i pensionärers plånböcker över hela landet.

I år kommer Sveriges pensionärer i genomsnitt ha över 1 100 kronor mer i plånboken varje månad jämfört med när regeringen tillträdde. Det är bra, både för våra pensionärers trygghet men också för att vårt samhälle ska hålla ihop. Framförallt är det någonting som den som är pensionär – du, din mamma, pappa, mormor eller farfar – helt enkelt har förtjänat.

Vi vet samtidigt att mer behöver göras för landets pensionärer. De kommande åren blir avgörande för om vi ska kunna fortsätta med satsningar för vanligt folk – för ett samhälle som håller ihop – eller gå tillbaka till Moderaternas ofinansierade skattesänkningar.

Höstens val blir ett vägskäl: Ska överskottet i statens finanser gå till våra barn och äldre eller ska de användas till att sänka skatterna för de som har mest?