Socialdemokraterna i Uppsala fördömer Turkiets offensiv mot kurder i Syrien

Socialdemokraterna i Uppsala fördömer Turkiet och President Erdogans angrepp på kurderna i nordöstra Syrien. Det är ett angrepp som strider mot folkrätten, är ett svek mot kurderna och alla de som drabbats av Daesh brutala frammarsch.

Utrikesminister Ann Lindes (S) besked om att regeringen nu vill föreslå att EU ska införa sanktioner mot Turkiet i form av ett vapenembargo är positiva besked från utrikesministern. Det är viktigt att Sverige och andra länder visar på mod och handlingskraft och markerar när länder som Turkiet agerar i strid med folkrättsliga och humana principer.

Vi socialdemokrater kommer alltid strida för internationell solidaritet och ta kampen för fred och frihet för människor som lever i orättvisa och förtyck.

– Jag ser med stor oro på utvecklingen i nordöstra Syrien. Vi fördömer starkt Turkiets folkrättsvidriga angrepp och står i solidaritet med kurderna och andra folkgrupper i området som kommer att drabbas hårdast, säger Marlene Burwick, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala.