Valfilm: Sätt skolan i Uppsala först

Valet i Uppsala handlar om vi ska satsa på mer kunskap i skolan genom fler anställda, eller om skattesänkningar ska tvinga fram nedskärningar.

Uppsala är en av landets snabbast växande kommuner. Med de två universiteten, högt bostadsbyggande och företagsinvesteringar som dragningskraft flyttar allt fler människor och arbetsplatser in. Med fler som jobbar ökar skatteintäkterna. Det är pengar som Socialdemokraterna vill använda till att höja lärarlönerna, anställa mer personal i skolan och bygga nya skolor och förskolor för framtiden.

Det är i skolan grunden läggs för barnen. Vi vill att alla barn, oavsett föräldrar jobb eller plånbok, ska ha samma chanser. I vårt starka samhälle ska du veta att skolan finns där för dig och ditt barn.

Istället för att sänka skatten vill Socialdemokraterna i Uppsala satsa på:

• Rekrytera 1000 medarbetare till 2022

För att bygga ut skolan och förbättra kunskapsresultaten behöver Uppsala rekrytera 1000 medarbetare till kommunens skolor och förskolor. Framtiden börjar i skolan och en bra utbildning för alla barn är grunden för en växande kunskapsstad som Uppsala.

• Få de bästa lärarna ska vilja jobba i Uppsala

När Uppsala växer och fler lärare ska anställas sker i det i konkurrens med andra kommuner. Socialdemokraterna vill att de bästa lärarna ska välja Uppsala kommun som arbetsplats. Uppsalaborna förtjänar de bästa lärarna. Då måste vi också satsa på läraryrket i Uppsala.

• Höjda lärarlöner och inför 100 lärarassistenter

Lärarlönerna ska fortsätta höjas i Uppsala. Fram till 2021 höjs lönerna succesivt för lärarna. Sammanlagt 11.000 kronor mer i månaden jämfört med 2012. Vi vill också avlasta lärarna med mer personal i skolan genom att anställa fler lärarassistenter. Totalt vill vi se 100 lärarassistenter som hjälper till i skolan så att lärarna kan göra sitt jobb. På så vis får vi mer kunskap i skolan.

• Möjlighet att utvecklas inom lärartjänsten

Lärare ska kunna utvecklas i sin profession – inte behöva byta tjänst för att göra karriär. Akademisk utveckling och fortbildning ska finnas för varje lärares och förskollärare som vill fylla på med kunskap och utvecklas. Då får vi fler kunniga lärare och barn som lär sig mer.

• Studiero för högre kunskapsresultat

Utan ordning och reda blir det lätt fokus på annat än kunskap. För att varje elev ska klara skolan behövs det studiero och trygga skolor. Därför vill vi införa mobilförbud på varje Uppsalaskola och ett ordningskontrakt med skolornas regler som både förälder och elev skriver under tillsammans med skolan.

• Stoppa vinstjakten i skolan

7 av 10 svenskar vill begränsa vinsterna i välfärden. De senaste åren har vi kunnat läsa om skandal efter skandal i vinstdrivande skolor. Bland annat om allvarliga brister så att Skolverket tvingas stänga dem och elever står utan lovad utbildning. Vi har exempel på skolor som undanslipper sitt samhällsansvar och tar in de elever som passar dem och skolkoncerner som inte ger lärarna den lön de har rätt till. Det är inte okej. Skolan ska styras av elevintresse och inte vinstintresse.

Under mandatperioden har Socialdemokraterna i Uppsala:

• Prioriterat skolan i varje budget
  • Satsat på höjda lärarlöner genom ett lokalt lärarlönelyft
  • Anställt 300 fler medarbetare i Uppsalas förskolor
  • Prioriterat mer personal i skolan framför skattesänkningar
  • Satsat på mindre barngrupper i förskolan och skolklasserna

Fakta om skattesänkningarna Moderaterna i Uppsala föreslår

• Om Moderaterna tar makten i Uppsala vill de omedelbart sänka kommunalskatten med 150 miljoner kronor. Den kostnaden motsvarar över 250 grundskollärare.
  • På sikt vill Moderaterna sänka kommunalskatten med nästan 500 miljoner kronor. Det skulle innebära ett hårt slag mot skolan och välfärden i kommunen.
  • Socialdemokraterna i Uppsala vill istället prioritera de 150 miljonerna till skolan för att ge alla barn en bra skolgång.