Vallöfte: Uppsala ska bli bäst på integration

Under en pressträff på torsdagen presenterade kommunalråd Erik Pelling sin plan för snabbare och bättre integration i Uppsala. Uppsala ska bli bäst på integration och nyanlända ska vara etablerade och självförsörjande efter två år.

Socialdemokraterna i Uppsala går till val på snabbare och bättre integration. Etableringstiden för nyanlända ska kortas till 2 år. Med samhällsjobb, jobbspår och språkkrav ska man minska kostnaden för försörjningsstöd med 40 miljoner kronor per år.

– Integrationen ska bli bättre och gå snabbare. I mitt Uppsala ställer vi krav samtidigt som vi ger möjligheter. Vi ska korta etableringstiden för nyanlända Uppsalabor genom samhällsjobb, jobbspår och språkplikt. Uppsala ska bli bäst i klassen på integration. På så vis kan vi minska kostnaderna för försörjningsstöd och istället lägga pengarna på våra skolor, säger Erik Pelling (S), kommunalråd.

• Samhällsjobb ska ta 2600 Uppsalabor från arbetslöshet till arbete

Samhällsjobb ska ta 2600 Uppsalabor från arbetslöshet till arbete under nästa mandatperiod. Samhällsjobb innebär arbetsuppgifter som behövs i samhället, det är ett samlingsnamn för flera olika arbetsmarknadsanställningar som exempelvis extratjänst.

• Jobbspår för personer med låg utbildning

Med utbildningar anpassade för personer med låg utbildning och skräddarsydda efter arbetsmarknadens behov ska fler komma i arbete. Vårdbiträde, barnskötare och cykelreparatörer är redan igång men fler ska tillkomma.

• Språkplikt och samhällsorientering

Vi ska ställa krav på att läsa SFI, om man uteblir från undervisningen förlorar man sin ersättning. Samtidigt vill vi stärka samhällsorienteringen med undervisning i de normer och värderingar som vårt samhälle är byggt på.

• Minskade kostnader för försörjningsstöd

I Uppsala är den genomsnittliga genomströmningstiden i försörjningsstöd 6,7 månader. Med våra reformer ska vi sänka den till 6,0 månader. På så vis sparar vi skattebetalarna 40 miljoner kronor per år. Pengarna behövs i Uppsalas skolor.